HOME

VALUE DISCIPLINES



De belofte aan de klant wordt veelal de waardepropositie genoemd. Aan de hand van het populaire model van Treacy en Wiersema kunnen we verschillen in waardeproposities eenvoudig duiden. Volgens dit model is het van belang om als bedrijf een strategische keuze te maken in (1) product leadership (product leader), (2) customer intimacy (customer leader) of (3) operational excellence (cost leader). De productleider concentreert zich op het aanbieden van grens-verleggende nieuwe of uitmuntende producten en/of service. De klantleider (customer intimacy) volgt in wezen een ‘niche’ strategie; hij richt zich op dat wat specifieke klanten willen. Hij biedt geen standaardproducten, maar gelooft in een ‘sense and respond’-benadering en biedt op die manier maatwerk-oplossingen aan. De kostenleider (operational excellence) levert zijn klanten betrouwbare producten en diensten tegen zeer competitieve prijzen. Bij operational excellence wordt er sterk op zowel de kosten- als opbrengstenkant gestuurd. Het zijn de 'na-apers' die zonder veel franje hun producten en diensten vaak met hoog volume in de markt zetten. Het model is een handig hulpmiddel om met het team te discussiëren over de waardepropositie (en de gekozen strategie). Lees ook de blog waarin we het model verder toelichten: Klantstrategie: wie niet kiest, verliest! 

Onderstaand model is één van de vele INNOmaps die u kunt downloaden en printen, gebruiken op een digibord of om samen te werken in de cloud. Werken met INNOmaps is communiceren in beeldtaal. Het combineert woorden en visuele items en helpt bij het beter begrijpen van complexe thema's. Voor vragen kunt u ons natuurlijk altijd bellen: 074 711 02 62.